In de strijd tegen de dreigende olievervuiling op de kustlijn van 4 Gulfcoast-staten, (Louisiana, Alabama, Mississippi en Florida) wordt met name de druk in de richting van BP behoorlijk hoog opgevoerd. De Amerikanen verwachten – niet onterecht - van de oliemaatschappij dat zij er alles aan zullen doen om de 3 gedetecteerde lekken, zo snel mogelijk af te dichten. Dat vergt denkkracht, vernuftigheid en improvisatievermogen. Op dit moment wordt er druk gewerkt aan een stalen koepel die BP over het grootste lek op de zeebodem wil gaan plaatsten. Dit zou het lek dan moeten isoleren zodat de zich in de koepel verzamelende olie vervolgens kan worden opgepompt naar een daartoe geprepareerd schip. (de Discoverer Enterprise, zie foto) Een risicovolle en erg onzekere operatie, want het plaatsten van de koepel vraagt uiterste precisie en kan honderd keer mislukken omdat de zeebodem ter plaatse niet erg stevig en hard, maar juist een drassige structuur heeft. De verwachting is dat de koepel eind deze week naar de bodem kan worden afgezonken, hoewel er in de laatste berichten mogelijk sprake is van vandaag, omdat de weersomstandigheden later in de week weer ongunstiger gaan worden.
Op de vogeltrekroute (over de Golf van Mexico) van Zuid-Amerika naar Noord-Amerika – het betreft hier terugkerende overwinteraars – vindt op dit moment een grote fall-out van vogels plaats. Door uitputting, mede door de ongunstige weersomstandigheden van de afgelopen week – waar de oliebestrijdingsoperaties ook last van hebben gehad - halen veel vogels de eindbestemming niet en vallen ten prooi aan de golven van de oceaan. Op zichzelf heeft dit nieuwsfeit niets te maken met de Deepwater Horizon Oil Spill, maar geeft, naast het beeld van de onder de olie zittende watervogels aan de kustlijn, een extra negatieve druk op de vogelstand in de zuidelijke staten van Noord-Amerika
Vanuit Ohio is een speciaal onderhoudsteam van het 910 Aircraft Maintenance-Youngstown Warren Air Reserve Station, overgekomen naar Mississippi om C-130 luchtspray-vliegtuigen met chemische oplosmiddelen te ondersteunen bij hun inzet om de olie op het water vanuit de lucht te kunnen bestrijden. Onderhand moet mijns inziens ook zo langzamerhand de vraag gesteld gaan worden in hoeverre deze chemische oliebestrijding schadelijk is voor het milieu. Het moet uiteraard niet zo zijn dat het middel erger is dan de kwaal.
Ook aan de westkust van Florida bereiden de autoriteiten zich inmiddels op het ergste voor. Hier trekken meerdere instanties gezamenlijk op bij het eventueel opruimen van olie die de kust bedreigd of zal aanspoelen. Hierbij is een integraal oliebestrijdingsplan van toepassing.De instanties en organisaties die hierin samenwerken zijn oliemaatschappij BP, de US Coast Guard, en het Florida Department of Environmental Protection (DEP). Vertegenwoordigers van dit samenwerkingsverband hebben in de afgelopen dagen inmiddels overleg gevoerd met meer dan 30 leden van niet-gouvernementele milieu-organisaties, waaronder de Tampa Bay Watch, Save our Seabirds organisatie, het Sarasota Bay Estuarium Programma, de Sierra Club, enzovoort.
Kapitein Tim Close van de Amerikaanse Kustwacht –sector St.Petersburg, Florida – zegt hierover: “We vormen een robuust geïntegreerd commando, waarvan we mogen verwachten dat we de oliebestrijdingsoperaties op een efficiënte wijze kunnen gaan plannen en uitvoeren, Dee samenwerking helpt ons ook om het benodigd materieel beter te kunnen organiseren. Door deze aanpak zullen we in staat zijn om op een adequate manier te kunnen inspelen op de situatie. Uiteraard hopen we dat onze inzet tot een minimum beperkt zal blijven of nog liever helemaal niet, aldus Close” De voorspellingen zijn overigens dat de westkust van Florida de eerste 72 uur nog niet hoeft te vrezen voor een eventuele vervuiling van haar kust.
woensdag 5 mei 2010
The Deepwater Horizon Oil spill: update #2
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
1 opmerking:
We zijn zo verslaafd aan autorijden en vliegen dat we ook de olie op 10 km. diepte nodig hebben.
Schepen die in zeewater van 1500m. diep op zoek gaan naar olie, ik vind het onverantwoord.
De auto de deur uit en nooit meer vliegen.
Een reactie posten