woensdag 25 juli 2012

Tips voor een goed huwelijk.

Bij ons in het gezin zijn de taken en verantwoordelijkheden op een heldere wijze tussen mij en mijn vrouw geregeld. Zij gaat over de doorgaans wat kleinere zaken, zoals de aanschaf van een nieuwe auto, de schoolkeuzes van de kinderen en het beheer over onze financiƫn. Ik daarentegen word in stelling gebracht bij de zaken van groot belang, zoals ondermeer wat er in het Midden-Oosten moet gebeuren of hoe de strategie van de Democraten in Amerika moet zijn om ook de komende 4 jaar de Republikeinen buiten de deur te kunnen houden. Op deze wijze ontstaan er dus eigenlijk nooit misverstanden tussen ons, is de boel altijd in balans en draagt deze vooraf gemaakte afspraak bij aan een harmonieus huwelijksleven. Een echte aanrader dus, wellicht ook voor u.

Zo hebben we ook afspraken gemaakt over de huwelijkse trouw. De essentie van deze afspraak wordt bepaald door een vooraf gegeven helder en eerlijk verwachtingsbeeld naar elkaar toe. We zijn overeengekomen dat, mocht ik een keertje buiten de deur gaan snoepen, ik haar dat pertinent niet vertel. Uiteraard staat daar tegenover dat zij er niet naar vraagt. Ook dit voorkomt, zoals u begrijpt misverstanden en onherstelbare schade binnen het huwelijk. 

Op bovenstaande wijze kun je het werkelijk heel lang met elkaar volhouden. Immers, zeg nou zelf, het huwelijk is geenzins een sinecure. Het betekent toch een verbintenis voor het leven, waarbij plechtig aan elkaar wordt beloofd bij elkaar te zullen blijven tot de dood je scheidt? Dat gaat feitelijk niet zonder goede afspraken. Nou dan!