zondag 28 maart 2010

The day after....




Gisteren was onze betoging tegen de kolencentrales van NUON en RWE. Al vroeg op want Nikolaus zou tegen half achten bij mij zijn. Het werd des Nikolaus een kwartiertje later. Aangekomen bij de parkeerplaats van de RWE, waren Horst en de bouwploeg van de Kohlesaurus al gearriveerd en bezig dat ingenieuze apparaat neer te zetten. Mijn God, wat was het nog koud 's ochtends en wat was het een houden en keren om het doek om dat raamwerk te spannen en vast te zetten. Na een geringe lichamelijke inspanning voelde ik mij al trillerig en zweverig worden. Niets gewend en dus met een bere slechte conditie, raakte ook mijn bloedsuikerspiegel nog van de kook. Ik moest echt even afzijdig blijven. Gelukkig na een krentebol en een paar pakjes drinken en wat verdwaasd rondlopen kwam ik weer wat bij.

Vanaf kwart voor tien stroomden pers en publiek toe. Ruim 100 mensen (de Nord Deutsche Rundfunk spreekt van 120) verzamelden zich rond het door Roelfien meegesleepte sprekersgestoelte. Harry Loco speelde er al lustig op los en vermaakte het publiek op uitstekende wijze. Ietsje later dan half elf zijn we het officiele programma begonnen. Het publiek mijn van tevoren opgestelde welkomsspeech voorgelezen waarin was samengevat waarom we de actie hielden en daarbij eveneens aandacht gegeven aan het feit dat het nog niet te laat is om de bouw van deze Klimakillers tegen te kunnen houden. Nikolaus deed uit de losse pols exact hetzelfde in Duits, want de belangstelling van onze oosterburen was erg groot. Knap dat hij dat zo uit het hoofd kan. De sprekers aangekondigd, de appelboom mee helpen planten, Harry Loco tussendoor de sterren uit de hemel laten spelen, en Thilo Hoppe zijn IJsberenlied tot uitvoering laten komen. Geweldig allemaal! Het slot met de Kohlesaurus was zeker spectaculair. Al die zwarte ballonnen die tegelijkertijd de lucht in gingen. Ook was er geweldig veel persaandacht voor onze demonstratie. Llink zend op 15 april aanstaande een documentaire uit waarin beelden zijn te zien van de demonstratie, te weten: "Weelders over water".

De NDR liep met camera's rond, net als RTV Noord. Een verslaggever van het Dagblad v/h Noorden was aanwezig, Havenstad FM maakte opnamen voor hun radioprogramma. Het effect mocht er dan ook zijn; 's avonds zaten we, welliswaar kort in het NOS Journaal en dat is natuurlijk lang niet slecht. Na de actie nagezeten in wegrestaurant de Robbenplaat. Even lekker warm worden met soep en broodjes. Ook een paar blikjes cola naar binnen gekieperd met als doel om weer op een normaal suikerpeil te komen. Eindconclusie: een zeer geslaagde dag!


Geen opmerkingen: