donderdag 29 april 2010

De Funditest van het dagblad Trouw

Fundamentalisme heeft niet per se met extreem geweld te maken. Ieder mens kan fundamentalistische trekken hebben. Daarom heb ik in navolging van medeblogger Rian Verweijmeren ook de Funditest van dagblad Trouw ingevuld. De funditest geeft aan de hand van veertien stellingen antwoord op de vraag: “Bent u tolerant of hard en bent u bereid om ver te gaan voor uw overtuiging? Dat leek mij een interessante vraag om mijn eigen persoonlijkheid aan te spiegelen en wat blijkt: Ik ben een "fundi-light", zowel in algemene zin (55%) als op religieus terrein (25%). De test geeft mij, na ongetwijfeld een ingewikkeld achterliggend rekenproces een fundimentalistische waarde (de F-factor) mee van 46%. Gelukkig net nog iets meer relativist dan fundimentalist, want twijfel is de constante toestand van een intellectueel, zo leert mij het begeleidend interview met atheïst Herman Philipse. Ik kan dus nooit meer ontkennen dat ik geen fundimentalistische trekjes in mij heb, maar gelukkig in een lichte vorm. Hieronder de toelichting op mijn behaalde F-factor.

Fundimentalisme in algemene zin: Fundi Light (55%)
U bent zeker geen geharnaste fundamentalist. Maar als u eerlijk bent, dan weet u dat u aan de buitenkant wel tolerant lijkt, maar vanbinnen wel erg overtuigd bent van uw eigen gelijk.

Fundimentalisme in religieuze zin: Fundi Light (25%)
Hoewel u enigszins gematigd bent in uw denken, bent u nog steeds een religieuze fundamentalist. U vindt dat anderen hun eigen overtuiging mogen hebben, maar u houdt tegen de stroom in vast aan uw eigen opvattingen over religie.

Geen opmerkingen: